Kinnisvara ost kui sibula koorimine.
Ei midagi uut siin taeva all. Lubage teha tavapäratu võrdlus – kinnisvaraturg, kinnisvarafirmad, kinnisvaraobjektid on sarnased sibulale, mille kohta öeldakse teada olevalt seest siiruviiruline, pealt kullakarvaline. Kas me näeme atraktiivse, emotsioone liigutava reklaamsõnumi taga ka tegelikku sisu ja oskame seda analüüsida selliselt, et me pärast ei pea pettuma.
Jätkame tavatut võrdlust põllumajandusega, kus väike-talupidaja kasvatab väga häid saadusi ning turustab neid sihtgrupile, kes talupidajat on märganud. Väiketootja mahekasvatatud ökosibul ei jõua suurte jaekaubanduskettide lettidele, aga kõik saavad aru, et toote kvaliteet annab paljudele suurtootjatele silmad ette.
Eks ole ju ka tõsi, „kes rohkem karjub“, seda rohkem märgatakse ja seda ka rohkem ostetakse/tarbitakse/valitakse – see on tänase maailma tavapära – olgu see poliitika, kaubandus, kinnisvara või meelelahutus. Nii ka meie kinnisvaraturul.
Hubaste ning privaatsete kinnisvaraobjektide arendaja Eco Advice Kinnisvara on selles maailmas orienteeruma õppinud ning oma eripära tugevuseks voolinud. Iga-aastaselt arendatavate elamisühikute mahult oleme mitte suured, aga sisult seda tugevamad, pakkudes läbipaistvat ja kliendile orienteeritud teenindust ja kvaliteetseid objekte enamasti Kristiines ja Kadriorus. Tehtud töö tulem on kinnisvaras kõige suurem visiitkaart uute klientide kaasamisel.
Läbi aastate oleme oluliseks pidanud all kirjeldavaid seisukohti, mida soovitame igale kinnisvaraga kokku puutuval inimesel märgata. Aga veelgi enam palume soovitusi järgida neil, kes ostavad kinnisvara uute valmivate objektide seast, olgu „suure“ või „väikese“ (eks suurused ole tõlgendatavad) arendaja käest.
Eco Advice Kinnisvara meeskonna soovitused:
I. Küsi näha näidiskorterit või juba lõpetatud sama arendaja/ehitaja projekti külastamise võimalust –
- jälgi üldist viimistlustaset (parkett, vannitoa plaadid, seinad, põrandaliistud) – detailid näitavad arendaja suhtumist projekti. Kuigi need tööd on teinud ehitaja või tema alltöövõtja, on arendaja need tööd vastu võtnud, seega näitab üldine viimistlustase arendaja suhtumist;
- küsi näha, millise dokumentatsiooni annab ehitaja korteri üleandmisel ostjale kaasa – elektri-, ventilatsiooni-, ja muud joonised, garantiidokumentatsioon ja hooldusjuhendid;
- kuidas on korraldatud maja haldamine ning milline on arendaja varasem kogemus haldusfirmaga – puudulik haldustööde korraldus hoone ekspluateerimisel halvendab oluliselt uue kodu ostmisega kaasnevat positiivset emotsiooni;
II. Arendaja ajalugu – vaata internetti, kui on probleeme, siis need on varem või hiljem ka avalikud;
III. Küsi ehitaja kohta –
- kas ehitaja on väljastanud teostusgarantii, et ehitaja viib ehitustööd lõpuni;
- kas ehitaja ja arendaja vahel on lepitud kokku ehitus- ja viimistlustööde standard, millele korter peab vastama;
- kas ehitaja ja arendaja vahel on lepitud kokku, kui pikk on garantii aeg;
- küsi, kas ehitaja väljastab garantiiperioodi pangagarantii, et ehitaja lahendab ka garantiiga kaasnevaid muresid;
- kuidas toimub garantiiküsimuste lahendamine, kes ehitaja meeskonnast hakkab vastutama garantiiaja jooksul probleemide eest;
IV. Küsi arenduse finantseerimise kohta –
- milline pank on arenduse finantseerija – eraisikuna võid just seetõttu saada samast pangast soodsamad tingimused kodulaenule,
- kuidas on lahendatud arendaja omafinantseering (nt jäid 2008.a. mõned arendused lõpuni ehitamata arendaja puuduliku omafinantseeringu tõttu);
- küsi arendaja käest, kas on võimalik saada ka ostetava korteri hindamisakti (mõned pangad soovivad saada hindamisakti kodulaenu väljastamise otsuseks) ning arendaja võib hankida hindamisakti tasuta.
V. Mida korteri hind sisaldab –
- Tehniline informatsioon –
- mitu ruutmeetrit on korter;
- kas korteri ruutmeetrid on koos rõduga või ilma;
- kas koos panipaigaga või ilma;
- milline on küttesüsteem ja maja energiaklass;
- laske endale selgitada ventilatsioonisüsteemi, kuidas toimib suvel, kuidas talvel (aktuaalne korteri vastuvõtmisel);
- kas majal on üldpanipaik (lapsevankri ja rataste jaoks);
- kuidas parkimine on lahendatud (kas igale korterile on tagatud parkimine, kas notariaalne kasutuskord või eraldi korteriomand), kas on parkimiskohad teie külalistele.
- Viimistluspaketid ja sisustus–
- mida viimistluspaketid sisaldavad;
- kas tuleb pakettide vahel valida või saab esitada oma soove;
- kas müüja poolt on sisekujundaja ostjale abiks, kas tasuta või raha eest;
- kuidas toimub korteri muudatustööde eelarve koostamine ja kooskõlastamine, muudatuste eest tasumine;
- kas arendajal on väljakujunenud sisustuspartnerid – saad soodsamad pakkumised nende käest.
- Juriidiline pool
- ehitusluba on ikka olemas või mis staadiumis on selle hankimine (sõltuvalt, mis hetkel ostuläbirääkimised toimuvad);
- kas arendaja võtab selgesõnalise kohustuse saada ka kasutusluba hoonele.
Siinkohal on Eco Advice Kinnisvaral pakkuda parim lahendus selliste küsimuste ja detailse analüüsi tegemiseks – kaasake endale appi Eco Advice Kinnisvara spetsialist Kvaliteedi kontroll kodu vastuvõtmisel teenusega.
Samuti soovitame meid kaasata ostuläbirääkimistesse – eluaseme vastuvõtmisel ehitajalt tekkivaid arusaamatusi ja probleeme saab vältida pöörates nendele tähelepanu juba müügilepingu sõlmimisel. Me oleme ise arendajad ja uusarenduste kinnisvara müüjad, meie spetsialist oskab rõhku panna just neile detailidele, mida ostjal on vaja teada.
Kokkuvõttes. Pea iga suurem rahaline väljaminek on seotud paljude detailidega, millele esmapilgul tähelepanu pööramine on vähesest kogemusest tulenevalt keeruline. Seetõttu kaasake juba ostufaasis endale spetsialist abiks.
Jah, teile müüb korteri spetsialist, kes peab andma teile parimaid soovitusi, aga selleks, et kõigi jaoks lõpp-tulemus oleks maksimaalselt läbipaistev ja arusaadav kaasake ka enda kõrvale õigeid küsimusi küsida oskav inimene nii kinnisvara ostmisel, kui ka ehitustööde vastuvõtmisel.
Kui sibulat lõigata märja noaga, ei hakka pisarad jooksma.
Eco Advice Kinnisvara
SEO sõbraliku artikli aitas toimetada RK Media.