Kinnisvara, eriti kodu soetamine on nii emotsionaalses mõttes kallis tehing, aga ka finantsilises mõttes suur väljaminek. Väga paljude jaoks elu kõige suurem rahaline väljaminek. Seetõttu oska osta ja küsi vajadusel lisanõu.
Samas jääb tihtilugu mulje, et ostja ei tea, mida ta ostab, mis seisukorras vara ta ostab ja mida on õigus müüjalt, ehitajalt ja arendajalt nõuda või küsida. Tänu kogemusele kinnisvaraarendaja, müüja, erainvestori ning omanikujärelevalve ettevõte esindajatena näeme igapäevaselt, millised küsimused tekivad klientidel kodu või äripinna ostmisel uude arendusprojekti.
Eks neid detaile ole rohkelt, mida nii ostja kui ka müüja peavad kinnisvaraga tegelemisel jälgima. Vahet ei ole, kas ostu eesmärk on soetada kodu või äripind – ostuprotsessiga kaasnevad olukorrad on sarnased.
Siinkohal toome kolm näidet meie enda nõustamiskogemusest.
Parandustööd jäetakse teadlikult tegemata (ehk ei peag tegema)
Oleme tunnistajaks juhtumitele, kus ehitaja “unustab” korteri üleandmise-vastuvõtmise protsessis kokku lepitud parandustööd tegemata. Esmakordsel ülevaatusel viimistlusvead fikseeritakse. See tähendab, et info pannakse kirja nii üleandmise-vastuvõtmise aktis kui ka korteris kohapeal, kus märgistatakse veakoht paberteibiga. Peale vigade parandusi vaadatakse korter uuesti üle ja võetakse sobivuse korral kliendi poolt vastu. Aga näide elust ehk sellest, mida ehitajad on teinud: nad on võtnud veakoha märgistamiseks mõeldud paberteibi kõikjalt ära ja jätnud sellega mulje, et varem fikseeritud vead on parandatud. Tegelikult on tööd tegemata.
Kiirustamine korteri vastuvõtmisel
Müüja poolne survestamine ja ostja kiirustamine asjaõiguslepingut sõlmima on tavalised nähtused. Korteri ülevaatamisel annab arendaja märku, et notari aeg on juba paigas, mida ei saa muuta mitmel erineval põhjusel. Korteri vastuvõtmisel esmase ülevaatuse tegemisel fikseeritud vead ja nende parandustööd võtavad aega, aga kinnisvaraarendaja tahab kokku lepitud ajal notaris ära käia. Klient jääb uskuma arendaja sõnu: “Need väiksed parandustööd tehakse paari päeva jooksul ära, aga käime notaris ära, aeg ju paigas.” Hilisem tõsiasi on, et korteri viimistluse parandustööd ei kulge nii ruttu või ei ole tööde kvaliteet piisav, mistõttu tekib ostjal vaidlusi ja ebameeldivusi.
Pinna üleandmise tingimused täitmata
On olukordi, kus ehitaja ei ole korterisse, mida enne notaritehingut viimast korda üle vaadatakse, toonud ajutist valgustust. Klient peab teadma, et korteri vastuvõtmisel kehtib samuti hea tava ja tal on õigus valgustust nõuda. Oma kliendist lugupidav kinnisvaraarendaja ja ehitaja peab jälgima, et kliendil tekiks üheselt mõistetav arusaamine ja ülevaade vastuvõetavast pinnast ning selle tehnilisest olukorrast.
Et neid olukordi vältida, kaasake Eco Advice müügijuht, kes oskab teid õigel hetkel nõustada ning aitab kokku hoida suuri summasid.
Eco Advice meeskond